Nedavno su usvojene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje počinju da važe od petka, 15. septembra 2023. godine.
Zakon o bezbednosti saobraćaja donosi nekoliko novina, a mi vam predstavljamo tri najvažnije.
1) Oduzimanje vozila
Zakon o bezbednosti saobraćaja prvi put predviđa opciju privremenog oduzimanja vozila do pravosnažnog okončanja sudskog postupka protiv vozača.
Bez vozila možete ostati u jednom od 18 slučajeva, ukoliko ste u poslednje dve godine pravosnažno osuđeni za najmanje dva teža prekršaja.
Među njima su vožnja sa 1,2 promila alkohola u krvi, odbijanje alkotesta, kao i prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača ili mestu koje nije predviđeno za sedenje, poput prtljažnika, instrument tabli i slično.
Tu je i prekoračenje brzine za više od 80 kilometara na čas van naselja, više od 70 u naselju, od 60 u zoni škole ili 50 u zoni usporenog saobraćaja.
Ista mera važi i za prolazak kroz najmanje dva crvena svetla u 10 minuta, preticanje kolone vozila preko pune linije, vožnju bez dozvole i tokom mere zabrane vožnje.
Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla, kao i preticanje vozila koje se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu takođe će dovesti do kazne.
2) Električni trotineti
Iako ih već godinama viđamo širom Srbije, električne trotinete sada prvi put vidi i definiše Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima.
U izmenama zakona pominju se „laka električna vozila“, što se najviše odnosi upravo na trotinete.
Trotinetom neće biti dozvoljeno kretanje pešačkim površinama – trotoarima, stazama i pešačkim zonama. Za njih su namenjene biciklističke staze, gde takvih staza ima. Gde ne postoje, trotinetom se možete kretati po kolovozu, u širini od najviše jednog metra od desne ivice, a obavezni su i biciklistička kaciga i svetloodbojni prsluk. I to je sve dozvoljeno na putu gde je brzina ograničenja najviše 50 kilometara na čas ili 30 kilometara na čas za maloletnike.
Mlađi od 14 godina ne smeju upravljati „lakim električnim vozilom“ na javnim putevima, niti je dozvoljen prevoz još jedne osobe na trotinetu.
Trotinetu je neophodna i nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, a iz koje se može utvrditi snaga motora, brzina i masa vozila.
3) Starosna granica za dobijanje dozvole za kamione i autobuse
Spuštena je i starosna granica za dobijanje dozvole za kamione i autobuse.
Prema novim propisima, za kamion se može dobiti vozačka dozvola sa 18 godina, a za autobus sa 21.
Od 1. septembra, na ulicama su i saobraćajci sa kamerama na uniformama.
Iz policije navode da je svrha toga dokumentovanje i kontrola rada policajaca, unapređenje analize i obuke, kao i sprečavanje zloupotrebe i korupcije.
Policajci sa kamerom na grudima moraće da obaveste ljude da se intervencija snima i audio i vizuelno.
Pristup podacima imaće samo ovlašćeni pripadnici saobraćajne policije, a snimljeni video i audio materijal čuvaće se 45 dana, nakon čega će se automatizovano brisati.
Na početku će ih koristiti na deonici auto-puta kroz Beograd, a pre svega takozvani „presretači“.
Plan je da u budućnosti postanu sastavni deo uniforme.